Myt 1 – “Porren är som playboy”


För många vuxna kan pornografi vara synonymt med herrtidningar som Playboy och FIB aktuellt. På grund av pornografins utveckling stämmer den bilden inte alls idag, och det som för bara 20 år sedan räknades som porr är nu populärkultur och återfinns i filmer, teveserier och reklam. Det som idag utgör mainstreampornografi, det vill säga den pornografi som är vanligast förekommande och laddas ned mest, har istället genomgått en gradvis förändring till en pornografi med fler och fler inslag av våld och förnedring. Forskning visar att omfattningen av och grovheten i våldet har ökat väsentligt över tid. 90 % av filmerna i mainstreampornografin innehåller numera fysisk aggression, och minst hälften innehåller verbal aggression [1].

Genom Internet har pornografin blivit allt mer lättillgänglig, alltid bara några klick bort, helt anonymt och oftast gratis. Pornografins omfattning, tillgänglighet och normalisering har lett till att cirka 30 % av all data som överförs på Internet idag är relaterad till pornografi. Enbart genom Pornhub, den största nätporrwebbsidan, konsumeras cirka 4,6 miljarder timmar av pornografiskt material varje år [2].

Pornografin har blivit till en storindustri för företag med stora intressen investerade i att pornografin normaliseras och legitimeras. Den som googlar ordet ”porr” får inom loppet av några sekunder tillgång till ett stort utbud av olika internetsajter så som Pornhub, Youporn, och Redtube. Dessa sajter ägs alla av Mindgeek, ett företag som utåt framställer sig som ett framgångsrikt företag inom webbdesign och IT, utan någon tydlig koppling till just pornografi. Men Mindgeek tjänar sina miljarder genom reklam på sidor som erbjuder gratis pornografi, samt genom att locka sina tittare till att betala för att prenumerera på sajter med mer extremt material, det vill säga med ännu fler inslag av våld och förnedring [3].

I deras marknadsföring når de ut på de allra attraktivaste reklamplatserna, så som med en nyligen publicerad kampanj på Times Square i New York där de marknadsförde sina sajter med en slogan som löd: ”All you need is hand”. Mindgeek, som nästan har monopolställning inom porrindustrin, har som huvuduppgift att se till att pornografi fortsätter att normaliseras, så att efterfrågan och därmed konsumtionen ständigt ökar.


Källor

[1] Bridges, A. J., Wosnitzer, R., Scharrer, E., Sun, C., and Liberman, R. (2010). ”Aggression and sexual behavior in
bestselling pornography videos: A content analysis update,” Violence Against Women, 16(10):1065-1085.

[2] Siffran kommer från Pornhubs egna årliga statistik

[3] The Economist. Naked Capitalism – Pornography. 26-09-2015.