Myt 3 – ”Porr lär oss om sex”


Sex- och samlevnadsundervisningen ska vara ett integrerat ämne i den svenska skolan. Skolinspektionens undersökning visar dock att integreringen varierar väsentligt bland skolor [8]. Sex- och samlevnadsundervisningen blir i bästa fall ett enskilt inslag men är många gånger inte ens förekommande. Samtidigt uppger nästan alla unga män att de har sett pornografi. I studier uppger noll procent att de pratat med någon vuxen om vad de har sett [9]. Det betyder att den första och primära källan till mångas sexualkunskap är pornografin, som de aldrig får möjlighet att bearbeta och vuxenvärldens stöd för att förstå. Forskning i Sverige och internationellt visar hur pornografins innehåll påverkar båda ungas och vuxnas attityder och beteende. Vad lär då pornografin ut? De flesta pornografiska scener innehåller varken kondomer eller dialog om risker kopplade till sexuella handlingar.

Däremot innehåller dagens pornografi oerhört mycket våld, förnedring samt explicita sexistiska och rasistiska inslag [10]. Bland de vanligaste handlingarna är t.ex. gagging (mannen kväver kvinnan med penisen), strypningar, s.k. ”ass to mouth” (mannen penetrerar kvinnan analt och sedan direkt oralt), och slag. I princip utövas all förnedring, aggression och våldsamma handlingar inom pornografin av män mot flickor och kvinnor. Kvinnor kallas för ”bitch”,”slut”, ”slyna” som ”får vad de förtjänar”. De vanligaste reaktionerna på förnedringen, aggressionerna och de våldsamma handlingarna hos flickorna och kvinnorna inom pornografin är till synes neutrala eller positiva. Budskapet till konsumenter är alltså att förnedrande, aggressiva och våldsamma sexualiserade handlingar förhöjer sexuell njutning både för kvinnor och män.

Genom pornografi lär sig pojkar och män att en “riktig man” inte behöver respektera ett ”nej”, utan att förnedring och våld är vad som förväntas av dem för att de ska uppfylla de destruktiva maskulinitetsnormer som pornografin förmedlar. Vidare är män i pornografin alltid kåta, de får alltid stånd och de visar ingen förmåga till intimitet. De visar heller inte ömsinthet eller tveksamhet, och väldigt sällan visas ömsesidig glädje. Mainstreampornografin lär alltså inte ungdomar att sexualitet är baserat på samtycke, respekt och jämställdhet – utan precis det motsatta.


Källor

[8] Skolinspektionen. (2018). Sex- och samlevnadsundervisning.

[9] Mattebo, M. (2014). ”Use of Pornography and its Associations with Sexual Experiences, Lifestyles and Health
among Adolescents”. Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Medicine 974.
Uppsala: Uppsala University.

[10] Bridges, A. J., Wosnitzer, R., Scharrer, E., Sun, C., and Liberman, R. (2010). ”Aggression and sexual behavior in
bestselling pornography videos: A content analysis update,” Violence Against Women, 16(10):10651085.