Varför ska vuxenvärlden adressera pornografi?

Många vuxna saknar både kunskap om hur dagens porr ser ut och verktyg att närma sig området. En del tittar aldrig på porr och har därför ingen aning om hur våldsam och förnedrande mainstream-porren numera är. Denna grupp inser inte nödvändigheten av att vidta åtgärder, exempelvis genom att diskutera porr med barn eller att införa tekniska lösningar för att begränsa barns tillgång till porr. Risken är stor att barn tittar på porr både hemma och i skolan. Den senaste granskningen av Skolverket visar att mer än hälften av landets skolor saknar filter mot porr. 

Samtidigt saknar unga ofta ord för att beskriva sådant som har med sexualitet att göra, och berättar inte självmant för vuxna att de har sett på porr. Idag vet i princip varenda ungdom mer om porr än vad föräldrarna och lärarna gör – men de får ingen vägledning i hur de ska förhålla sig till den. Det är just därför det är så viktigt att vuxna får kunskap och verktyg för att främja och möjliggöra kritiska diskussioner med barn om pornografi.


Jag känner att jag saknar kunskap. Vart kan jag vända mig?

  1. Läs vår broschyr 10 myter om porr med aktuell fakta och forskning
  2. Läs Unizons rapport Porr och prostitution – en rapport om utsatthet och efterfrågan
  3. Läs Maria Ahlin & Ulrica Stigbergs bok Visuell drog
  4. Se dokumentärfilmen Pornland: How Porn has Hijacked Our sexuality med dina kollegor. Filmen finns gratis på Unizons hemsida
  5. Se inspelning av Unizons konferens Porren – elefanten i rummet

Hur ska jag engagera min verksamhet?

01     Prata med dina kollegor :

  • Hur adresserar er organisation frågor kring sexualiserat våld och pornografi idag? Gör en lista på vad som redan görs och vad ni vill ska ske inom en snar framtid.

02     Tips på vad man kan göra:

  • Ta aktiv ställning till att inte titta på porr och berätta det för andra
  • Kräv porrfria miljöer i din verksamhet
  • Kräv porrkritiska samtal i din verksamhet
  • Ha en filmvisning av dokumentären Pornland. Bjud i vänner och bekanta

03     Efter att ni skrivit klart “att göra-listan” fundera på följande:

  •  Kan ni göra allt som står på listan själva?
  • Vilka lokala aktörer skulle kunna hjälpa er i detta arbete?
  • Hur kan ni engagera hela er organisation i detta arbete?